До числа ефективних засобів розвитку уваги відносяться ігри та ігрові вправи, які можна включати в будь-яку, навіть дуже серйозну діяльність.
Приклади ігор та ігрових вправ
«Хто уважний?» Читають текст. Діти повинні розуміти сенс і рахувати кількість слів зі звуком [М], наприклад.
«Скільки чого?» Дітям потрібно оглянути кімнату і назвати якомога більше наявних у ній предметів, відбираючи по будь-якими ознаками: колір , форма, матеріал, з якого зроблені предмети, щоб була певна літера в їх назві.
«Повтори швидко». Дитина може повторювати за вами слова тільки тоді, коли ви кажете слово «повторіть» (діалог йде швидкий). Можна використовувати слова: скажіть, скажіть і т.д.
«Побудуй в темряві». На столі кубики і сірникові коробки чи інші предмети (частини від конструктора, кубики різного розміру). Дитина з зав'язаними очима повинен швидко побудувати однією рукою стовпчик з основою в один кубик (можливий момент змагання).
«Не зіб'юся». Рахунок до 30. Певні числа (що містять цифру 3, що діляться на 3) називати не можна. Замість них - будь-який рух або слово (підстрибнути, сказати «не зіб'юся »).
Кидати м'яч, називаючи іменники. Дитина, приймаючи м'яч, називає відповідний за змістом дієслово і каже своє іменник і т.д.
Ігри в шашки і шахи. Ці ігри не даремно називають школою уваги. Треба прорахувати ходи наперед, зробити висновки.
Гра в переплутані дії. Якщо япідніму руки вгору, діти - в сторони, якщо я сяду - діти підстрибують і т.д. Не можна забувати, що завдання на розвиток уваги часто зустрічаються в різних дитячих журналах та ін виданнях. Це добре вам знайомі лабіринти, малюнки з переплутаними лініями, знаходження відмінностей на картинках, викреслення в тексті певних літер (через три), рішення різних головоломок та ін Так виробляється зосередженість.
Учитель або батько пропонує вирішити усно кілька арифметичних прикладів. Наприклад, дані 2 числа - 84 і 26. Першу цифру другого числа потрібно помножити на другу цифру першого, до отриманого твору треба додати другу цифру другого числа і з цієї суми відняти першу цифру першого числа (2 ? 4 + 6 -8 = 6) (стійкість уваги).
Пропонується утримати сприйняття малюнка (усічена піраміда, що наближається до нас - що йде всередину; профіль - ваза), тільки в одному положенні певний час. При зміні ставити риску на папері (обсяг уваги).
Подивитися на предмети протягом 1 секунди і потім назвати: скільки і які предмети зображені? які цифри зображені? в яку фігуру вписана та чи інша цифра? (Розподіл уваги).
Одночасно вирішувати нескладні математичні приклади і слухати прислів'я. Потім назвати відповіді і повторити, що за прислів'я були названі.
Писати числа від 1 до 20, а називати їх при цьому в зворотному порядку.
По таблиці з буквами і цифрами - спочатку назвати цифри по порядку, потім - букви за алфавітом, потім чергуючи букву - цифру (переключення).
На листочку числа від 1 до 20 врозкид, треба вказати і назвати їх по порядку як можна швидше.
Допомагайте вашим дітям стати уважними. Купуйте і читайте книги, в яких можна знайти вправи та ігри, які сприяють розвитку уваги.
Грайте разом з дітьми. Це дає можливість краще зрозуміти дитину, краще його дізнатися, знайти правильний підхід, розташувати його до себе.
Не забувайте про спортивних іграх, завдяки яким можна розвивати не тільки силу і спритність, а й увагу.
Навчайте дітей бути спостережливими - вміють помічати зміни, що відбуваються в навколишньому світі (щось переставили будинку, зламалася гілка дерева, зірвали квітка, який вчора ще був і т.д.) Все це сприятиме збагаченню і розвитку особистості.